- Föräldrar med autism
- Sociala livet med barn
- Befintlig sida: Prata med barnet om sin diagnos
Prata med barnet om sin diagnos
Många föräldrar med autism funderar över när och hur man ska prata med sitt barn om sin diagnos och de svårigheter man har. Elisabet Norman Claesson är specialpedagog vid Habilitering & Hälsa i Region Stockholm. Hon har varit med och tagit fram en föräldrakurs.
Ska man berätta för sitt barn att man har autism?
– Ja det bör man absolut göra. Barn behöver förstå världen omkring sig. När det är något de inte förstår hittar de ofta på en egen förklaring, som kan vara felaktig eftersom barnet bland annat inte har tillräckliga erfarenheter och kunskaper.
Det är bättre att barnet får rätt information. Då blir det också lättare för barnet att förklara för andra, exempelvis om kompisar frågar. Men man kan fundera över hur mycket man berättar, när och hur. Allt behöver inte sägas på en gång, särskilt inte till de riktigt små barnen. En del barn ställer många frågor, andra barn frågar ingenting.
I vilken ålder ska man berätta?
– Det finns ingen regel för detta, men jag tycker inte att det finns någon anledning att vänta. Däremot kan man ta det lite lugnt och inte ge de små barnen för mycket information.
Det lilla barnet behöver inte veta namnet på diagnosen utan det är bättre på att fokusera på vad diagnosen betyder i vardagen.
Ju yngre barnet är desto enklare ord behöver man använda. Man ska inte heller använda så många ord. Det kan räcka med ”jag har lite svårt med höga ljud”, ”som du nog märkt blir jag lätt trött” eller ”jag behöver vila mer än andra för att orka” och så vidare.
I skolåldern kan man bli mer konkret och berätta om själva diagnosen och vad den innebär för en själv. Det är ofta i den åldern som barn börjar jämföra sina familjer och hem med andras, och då är det bra att barnet förstår varför det kan se olika ut.
När är ett bra tillfälle att berätta?
– Det finns inget optimalt tillfälle. Jag tänker att i stället för att gå och vänta på den perfekta stunden är det bättre att bara göra det. Många barn tycker att det är lättare att prata och lyssna om de gör någonting samtidigt, till exempel ritar eller bygger med lego.
Man kan börja samtalet med att fråga barnet om det märkt att det är något särskilt med en som förälder eller om de hört talas om autism eller NPF, Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Ofta har de redan snappat upp en del.
Barn behöver ofta tid på sig att fundera, fråga och svara. Ett bra tips är därför att inte ta allt på en gång, utan hellre prata flera gånger.
Hur brukar barnet reagera?
– En del barn ställer många frågor, andra barn frågar ingenting. Vissa kommer med frågor och tankar långt senare. Ibland vill barnet bara lyssna. Barn värderar inte så mycket, utan älskar sin förälder precis som föräldern är.
Men barn kan oroa sig för sina föräldrar och ta på sig skuld. Därför är det viktigt att tydliggöra att de svårigheter man har aldrig beror på barnet. Det är också bra att berätta för barnet att man får hjälp av vården. Barn tar annars lätt på sig uppgiften att försöka lösa eller dölja förälderns svårigheter.
Kan man få hjälp att prata med sitt barn?
– Ja, om man tycker att det är svårt att veta hur man ska prata med sitt barn kan man fråga sin behandlare på habiliteringen eller sin kontakt på vårdcentralen eller psykiatrin om råd och stöd.
Patientorganisationer som Attention och Autism Sverige kan också ge stöd. För äldre barn kan det vara skönt att få tillfällen att prata om förälderns funktionssätt med en annan vuxen, utan att föräldern är med. Det kan hjälpa barnet att ställa frågor och berätta om sina tankar utan att vara rädd för att föräldern blir ledsen.
Ett tips är att be en närstående vuxen, till exempel barnets farmor, morbror eller en vän till familjen, att prata med barnet. Då kan man se om barnet går omkring med frågor eller funderingar.
Sammanfattning
- Det är bra att berätta för sitt barn att man har ett annat funktionssätt.
- Det finns inget perfekt tillfälle och det är bra att prata om det flera gånger.
- Om det är svårt kan man få hjälp av habiliteringen. Man kan också ta hjälp av en annan vuxen som barnet känner.
Vill du veta mer?
Attention och Autism Sverige har kurser och träffar för familjer. I dessa får både föräldrar och barn träffa andra i samma situation.
Riksförbundet Attention
Autism Sverige
Habiliteringen har en folder med tips på hur man kan prata med sitt barn.
Foldern "Att prata om sin funktionsnedsättning med sitt barn"