Skolavslutning

Här beskriver vi praktiska detaljer och nyttan med skolavslutning.

Praktiska detaljer

  • Barnet ska helst få ha kläder som hen känner sig fin i.

  • Ibland får man ett program som berättar hur avslutningen kommer att gå till.

  • Avslutningen är ofta i en stor lokal eftersom många klasser samlas. Ibland är man utomhus.

  • Ibland uppträder barn från skolans olika klasser.

  • Ofta sitter barnen för sig och föräldrarna för sig.

  • Ibland är det en samling i barnets klassrum efter den stora avslutningen, då brukar man småprata med andra föräldrar.

Barnets perspektiv

Att som förälder vara med på avslutningen är ett av många sätt att visa att man bryr sig om sitt barn och är närvarande i dess liv. I ett sammanhang där ”alla” har sina föräldrar närvarande, är det viktigt för barnet att den egna föräldern också är på plats.

Barnet kan känna sig övergivet eller utanför om hens förälder/föräldrar inte är med. Det är viktigt för barnet att andra barn och föräldrar ser att den egna föräldern finns där.

På skolavslutningen får barnen ofta visa upp något de har gjort för föräldrarna. De kanske uppträder eller sitter tillsammans i klassrummet och berättar om olika saker som hänt under skolåret. Ibland visas teckningar och projekt för att man ska titta på dem. Det känns ofta bekräftande för barnet att få visa upp saker. Barnet får chansen att känna sig stolt över sitt arbete.

Socialt perspektiv

Det förväntas av föräldrar att gå på skolavslutning, i alla fall i de lägre åldrarna. Med sin närvaro visar du som förälder att du finns där för ditt barn, vilket skolan och andra föräldrar noterar. Skolavslutningar är en investering i barnets sociala sammanhang.

Om du som förälder (utan närmare förklaring) aldrig är närvarande på skolavslutningar och andra aktiviteter kan skolan, av omtänksamhet om barnet, börja undra hur det står till i familjen.

Strategier

Om avslutningen är inomhus börjar man med att hitta en ledig plats. Det är inte nödvändigt att småprata med den som sitter bredvid. Känner du att det passar kan du till exempel fråga vilken klass dennes barn går i eller kommentera något du ser omkring dig i lokalen.

Om du inte tror att du orkar vara med på hela avslutningen kan du stanna en liten stund. Det kan vara att närvara på uppträdandet eller i klassrummet efteråt då barnen får visa vad de har gjort under terminen.

Funderar du mycket på hur du ska agera, kan en lösning vara att titta på hur andra beter sig och göra på liknande sätt.